Principper for lektier på Humlehøj-Skolen
Om lektierne
- Eleverne kan forvente lektier i et omfang, der er tilpasset alder og niveau, så eleverne bliver tilpas udfordret. Lektien er genkendeligt stof (træning af allerede indlært/gennemgået stof) - f.eks. læsetræning, genlæsning af tekst, romanlæsning, tabeltræning, faglig træning, turboforløb, større opgaver i overbygningen.
- Lektien har et tydeligt formål, så lektierne styrker elevernes læring
- Lektien gør, at eleverne kan fordybe sig og reflektere over egen læring, og den kræver ikke, at eleven får hjælp fra en voksen i hjemmet.
- Lektien er talt igennem med eleverne, dvs. den er præsenteret og forklaret for eleverne
- Lektien er forberedt af faglærerne, hvor lektien understøtter læringsforløb – det tilstræbes at det gives i starten af en time og ikke i slutningen af timen.
- Lektiemængden hjemme søges reduceret og vægten lægges på langtidslektier, og dag-til-dag lektier begrænses.
- I indskolingen er lektier hjemme meget begrænset
- I mellemtrinnet tilstræbes 20-30 minutters frilæsning hver dag ellers er lektier begrænset
- I overbygningen tilstræbes max 2 timers lektier om ugen i gennemsnit ud over frilæsning
- Lektien gives også for at eleverne lærer at strukturere deres tid i overbygningen.
- Lektien er balanceret og koordineret på tværs af fag.
- Lektier, der skal laves hjemme, er synliggjort for elever/forældre på den måde, det er aftalt i klassen.
Tilpasning af rammerne om lektielæsning:
- At lektier kan tilpasses det enkelte barn, så der kan laves individuelle aftaler omkring lektielæsningens omfang og indhold, så eleverne bliver tilpas udfordret.
- Skole og hjem går i dialog, hvis eleven oplever, at lektierne er for mange eller for svære
- Der er dialog mellem lærer og klassen om lektier og om feedback på lektier.
- Lektielæsningen evalueres ved elev- og skole-hjemsamtaler.