Sportsklasserne

Ansøgningsfrist 9. februar 2024 (skema vedhæftet nederst på denne side).

Formålet med sportsklasserne

Er at give unge talentfulde sportsudøvere i Sønderborg Kommune mulighed for at få en indholdsrig skolegang, hvor sport og læring kombineres. Der skabes sammenhæng mellem skole, fritid og sport, så eleverne får en fagligt udfordrende skolegang samtidig med, at de udvikler deres talent. Eleven får mulighed for at skabe et udviklende skole- og talent- miljø, hvor eleverne oplever samvær med andre sportstalenter, der vil udvikle sig og arbejde for at optimere deres talent.

Som elev i sportsklasserne:

• bliver du udfordret fagligt og personligt i skolen
  • får du morgentræning to gange om ugen som en del af skoleskemaet
  • får du mulighed for at tilkøbe en morgenmadsordning de dage, der er morgentræning
  • bliver du en del af et miljø med elever, der brænder for deres sport
  • får du hjælp til at få en hverdag med mange træningstimer og skolegang til at hænge sammen
  • får du undervisning og vejledning omkring ernæring og skadesforebyggelse.
  • bliver du trænet af engagerede kompetente trænere og andre

Optagelse

For at komme i betragtning til at gå i sportsklasserne skal du:

• være aktiv i en idrætsforening i Sønderborg Kommune
  • motiveret for at udvikle dit talent
  • klubben kan se udviklingspotentiale i dag

Svømmelinjen

På svømmelinjen er fokus primært på at styrke de tekniske aspekter hos svømmerne - både i vand men også teoretisk, så de bliver endnu mere selvbevidste om kroppens muligheder i et ikke-specifik miljø samt vandets egenskaber, og hvordan de bruges bedst til fremdrift og svømning.

Det er Svømmeklubbens Sønderborg trænere, der står for timerne. De er begge uddannet på National Sports Academy i Sofia, Bulgarien, med speciale i sports træning - svømning og idræt.

Fodboldlinjen

Træningen på fodboldlinjen er bygget op efter Curriculum og dertilhørende læringsmål, som resten af FC Sønderborg fra U13-U19 kører efter. Her arbejder vi med de taktiske temaer i DBU´s spillestilsbold som indeholder opbygningsspillets forskellige faser, afslutningsspil, forsvarsspil, erobringsspil og både de defensive og offensive omstillinger.

Et tema kører typisk 2 uger, så vi på denne måde kommer hele spillestilsbolden igennem på et halvt år. På denne måde arbejder vi med både tekniske og taktiske øvelser som om handler netop det tema, som vi er i gang med at træne. Her skeler vi altid til det færdige spil og skaber et link for spillerne til, hvordan de kan bruge de lærte ting i en rigtig 11v11 kamp.

Træner på fodboldlinjen er Salfdar Ibrahimi. Salfdar arbejder med U13 holdet i FC Sønderborg og er med til talenttræning fra U9 - U12. Han har en B-2 træneruddannelse og er påbegyndt B-3 uddannelsen. Til daglig læser han til social og sundhedsassistent.

Der er træning hver tirsdag og torsdag morgen fra kl. 8.00-9.15. Træningen foregår på græsbanen uden for Humlehøjskolen.

Multisportslinjen

Multisportslinjen er for talenter inden for alle sportsgrene. Her vil træningen styrke de grundlæggende fysiske færdigheder, således at den vil være til gavn for alle atleter, uanset sportsgren. Der vil bl.a. være fokus på kondition, smidighed, styrketræning og mentaltræning mm. Der vil også blive mulighed for at prøve forskellige sportsgrene, da vi så vidt muligt prøver at inddrage disse i vores træning af overstående færdigheder.

Nyt Nyt Nyt!

Esportslinje

Vi har indgået et samarbejde med ”Tricked” og kan derfor tilbyde en Esportslinje fra næste skoleår.

”Tricked” er en landsdækkende organisation og har arbejdet med Esport siden 2012.

Træningen vil blive varetaget at undervisere fra ”Tricked”

I Tricked arbejder de med undervisning ud fra tre værdier: Udvikling  -  Transferbilitet  -  Inklusion

Udvikling

Fastholdelse, læring og relationer

‍Når vi taler udvikling i skolen, så handler det om læring og tilegnelse af viden, men i særdeleshed også om relationer og fastholdelse - for både elever, lærer og uddannelsesinstitutionen.

Transferbilitet

Kompetencer, viden og kvalitet

Én ting er at tilegne sig viden – noget andet er at sætte den i spil. Vi arbejder målrettet på at skabe kvalitet og overførsel af viden og kompetencer til de opgaver vi møder både i og uden for spillet.

Tillid, venskab og trivsel

‍Ved at tænke inklusion ind i alle dele af uddannelse, skaber vi venskaber og fællesskab fyldt med tillid, der bidrager med god trivsel hos de unge mennesker.

Håndboldlinje

Vi håber meget på igen at kunne oprette en håndboldlinje fra næste skoleår.

Vi har indgået et samarbejde med Sønderjyske og STA og har fået muligheden for at få Tobias Møller (Ligaspiller for Sønderjyske) til at varetage træningen.

INFO møde onsdag d. 6/12 2023 kl. 17:00 - 18:30

Der vil i forbindelse med vurderingen af ansøgningerne blive afholdt prøvetræning samt individuelle samtaler.

Har du fået lyst til at høre mere, så kontakt Humlehøj-Skolen på tlf.: 88724377 eller email: humlehoj-skolen@sonderborg.dk.

Ansøgningsskema 9. feb. 2024 .pdf

Shape Created with Sketch.